Onderwijs
Bij Helinium is alles mogelijk: vmbo, mavo, havo en vwo. Technasium, theaterklas en sportklas. Ontdekken en ontwikkelen vinden we belangrijk. Daarbij doen we er alles aan om jou zo goed mogelijk te begeleiden. Zo leer je bij ons niet alleen over de wereld om je heen, maar ook over jezelf!
In 2023 zijn we gestart we met groeiklassen. Dit zijn klassen waarin je twee jaar lang met onze hulp kijkt welk niveau het beste bij jou past. Afhankelijk van het advies van jouw basisschool kun je kiezen voor de volgende groeiklassen:
- vwo/havo
- havo/mavo
- mavo/vmbo kader
- vmbo kader/vmbo basis
In de groeiklassen geven we les op het hoogste niveau. Zo word jij echt uitgedaagd. Met toetsen ontdekken we samen welk niveau het best bij jou past.
Pas na die twee jaar kies je één niveau om op door te gaan.
Onze school
Onze school is verdeeld over twee gebouwen: het Technisch Paviljoen en het witte gebouw. In het Technisch Paviljoen worden de lessen voor vmbo basis en kader gegeven. Zoals lessen over techniek en de zorg.
In het witte gebouw worden de lessen voor mavo, havo en vwo gegeven.
In beide gebouwen vind je het zorgteam, dat jou kan helpen als je ondersteuning nodig hebt.
Zien we jou binnenkort rondlopen in een van deze gebouwen?
Extra aandacht voor taal-en rekenonderwijs
Helinium vindt dat iedere leerling recht heeft op goed en passend onderwijs. Onderwijs dat leerlingen uitdaagt en uitgaat van mogelijkheden, maar ook rekening houdt met beperkingen, zoals leer- gedragsproblemen. Helinium wil iedere leerling de ondersteuning geven die hij of zij nodig heeft om de middelbare school goed te kunnen doorlopen en af te sluiten met een diploma. Uitgangspunten hierbij zijn dat ondersteuning zoveel mogelijk plaatsvindt in de reguliere les en dat de leerling medeverantwoordelijk is voor zijn eigen leerproces.
Taalbeleid
In het voortgezet onderwijs worden alle vakken steeds taliger. Er wordt een groot beroep gedaan op de verschillende taalvaardigheden van leerlingen, zoals begrijpend lezen, presenteren, verslagen maken, werkstukken schrijven, grafieken begrijpen, etc. Vanuit ons taalbeleid streeft Helinium ernaar om taalvaardigheid niet alleen te zien als een vak apart, maar als een essentiële competentie die verweven is in alle leergebieden. Dit betekent dat iedere docent zich bewust is van het belang van taal en deze integreert in hun lesmethoden. We ondersteunen zowel leerlingen met een taalachterstand als degenen die op een hoger niveau willen presteren, zodat taal geen belemmering vormt, maar ervoor zorgt dat onze leerlingen goed voorbereid zijn voor hun vervolgonderwijs en de maatschappij.
Rekenbeleid
De ontwikkeling van rekenen/wiskunde is samen met lezen, schrijven, mondelinge taalvaardigheid en sociaal & maatschappelijke competenties een van de basisvaardigheden die nodig zijn om je te kunnen redden in de maatschappij. Om die reden heeft Helinium een duidelijke visie op het rekenonderwijs. Zoals in ons rekenbeleidsplan is beschreven, streeft Helinium naar een eenduidige, vakoverstijgende rekenaanpak, zodat leerlingen op eenzelfde manier rekentaken aanpakken/uitrekenen bij de verschillende vakken die een beroep doen om rekenvaardigheid. Dit helpt leerlingen met rekenproblemen. Mocht je meer willen lezen over het rekenbeleid dan kun je het rekenbeleidsplan opvragen via de mail.
Dyslexie
Om goede hulp te kunnen bieden aan leerlingen met dyslexie is het noodzakelijk dat goed in kaart gebracht wordt welke onderwijsbehoeften er spelen en dat de begeleiding door het hele docententeam onderkend en ondersteund wordt. De hinder die jongeren ervaren door de aanwezigheid van dyslexie kan sterk verschillen. Om die reden bekijken we op Helinium per leerling welke problemen hij/zij ervaart. Op basis daarvan bepalen we met elkaar welke hulpmiddelen we inzetten. Daarbij stimuleren we de leerling, ondanks de diagnose het beste uit zichzelf te halen en zelf verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerproces. Ons doel is om de ondersteuning zoveel mogelijk in de reguliere les te laten plaatsvinden. Onze docenten kunnen hun lesactiviteiten zo inrichten, dat ook leerlingen met dyslexie optimaal kunnen leren. Docenten kunnen extra tijd gegeven of leerlingen met dyslexie minder opdrachten laten maken. Ook kan er dyslexiesoftware ingezet worden die de leerling ondersteunt bij het lezen en maken van opdrachten. In ons dyslexieprotocol wordt uitgebreid omschreven hoe wij omgaan met dyslexie. Je kunt dit protocol opvragen via de mail.
Dyscalculie
Hoe op Helinium omgegaan wordt met dyscalculie is te lezen in het dyscalculieprotocol dat via de mail op te vragen is. Wanneer een leerling op Helinium aangemeld wordt, krijgen we vanuit de basisschool gegevens over het functioneren van de leerling aangeleverd in het onderwijskundig rapport. Wanneer in het dossier staat aangegeven dat een kind dyscalculie heeft en een dyscalculieverklaring aanwezig is, neemt de remedial teacher contact op met de ouders en/of de leerling om te achterhalen welke hulpmiddelen de leerling al gebruikt heeft op de basisschool en wat we binnen Helinium in moeten zetten. Daarbij is het belangrijk om vooral ook van de leerling te horen wat hij/zij prettig vindt. We maken aan de hand van dit contact een persoonlijke dyscalculiekaart waar de faciliteiten op staan die de leerling wil gaan gebruiken. Ook screenen op dyscalculie is in sommige gevallen mogelijk.
De taal-en rekenwerkplaats
In de taal-en rekenwerkplaats kunnen leerlingen begeleid worden die vast lijken te lopen met leren. Leerlingen met dyslexie en dyscalculie worden uitgenodigd voor een intake om hun onderwijsbehoeften goed in kaart te brengen en vast te leggen in een dyslexie-/dyscalculiekaart. Daarnaast kunnen er kortdurende ondersteuningstrajecten geboden worden. Ook worden vanuit de taal-en rekenwerkplaats adviezen gegeven aan docenten hoe ze om kunnen gaan met leerproblemen binnen hun eigen lessen. De taal-en rekenwerkplaats biedt dus ondersteuning aan leerlingen en docenten met als doel om de reguliere lessen optimaal in te kunnen richten en alle leerlingen hun schoolperiode af kunnen sluiten met een diploma.
Voor meer informatie en het opvragen van de beleidsstukken die hierboven genoemd worden, kun je contact opnemen met mevrouw D. Hempenius, remedial teacher. Mail naar d.hempenius@helinium.nl