Bezoek Rotterdams Philharmonisch Orkest laat diepe indruk achter bij leerlingen H4 & V5
Vrij & Verbonden
Wanneer ben je vrij? Zijn we nog wel steeds met elkaar verbonden?
We missen die verbondenheid vaak en verlangen ernaar. Soms lijkt die verbondenheid ver weg, na 2 jaar van beperking in sociaal contact.
We zeggen vaak dat de jongeren de toekomst zijn, maar in hoeverre zijn onze leerlingen bezig met vrijheid?
Ter ere van 450 jaar vrijheid in Brielle en om de weg naar één gemeente Voorne aan Zee onder de aandacht te brengen werden de leerlingen uitgedaagd om voor zichzelf, en met elkaar, antwoord te geven op de vraag wat vrijheid voor hen betekent.
Dankzij een bijdrage vanuit Cultuureducatie met Kwaliteit 3 en NPO-gelden konden de leerlingen dit bijzondere project aangaan, georganiseerd door Kunst & Cultuur Brielle in samenwerking met het Rotterdams Philharmonisch Orkest, Digital Playground, Y.M.P en het International Film Festival Rotterdam.
Met de woorden ‘vrij en verbonden’ als startpunt aan het begin van het schooljaar zijn de leerlingen van havo-4 en vwo-5 aan dit project begonnen. De leerlingen werkten aan een eigen animatievideo rondom dit onderwerp tijdens een stop-motion animatie workshop georganiseerd door Digital Playground. De leerlingen slaagden erin om hun mening en gedachten op persoonlijke wijze om te zetten naar bewegend beeld.
Op donderdag 26 januari zijn de leerlingen naar de voorstelling in De Doelen geweest om naar hun animaties te kijken, begeleid door het Philharmonisch Orkest. De componist van het Philharmonisch Orkest David Dramm schreef speciaal een nieuwe compositie voor bij de animaties: Vrij & Verbonden.
Samen met spoken word artiest Y.M.P en filmmaker Kris Kobes werd het een voorstelling die een diepe indruk achterliet bij de leerlingen.
De animaties, de muziek, de teksten, ze horen er in deze voorstelling allemaal bij. Door zich met elkaar te verbinden komen ze tot dit prachtige resultaat. Zo blijkt maar weer dat je samen meer bereikt.
Dat je door de verbinding te zoeken en er voor elkaar zijn verder komt.
Dat waar je ook bent, wat je ook doet, je altijd de keuze hebt om het verleden achter je te laten en op de toekomst te vertrouwen. De leerlingen zijn de toekomst van morgen.
Na deze voorstelling kunnen we erop vertrouwen dat het wel goed komt.
Terug