Roosterwijzigingen & meer

Introductieweek Vakcollege Mens & Dienstverlenen 1

06 september 2016
Maandag 22 - Vrijdag 26 Augustus 2016 De eerste week op je nieuwe school en in een nieuwe klas. Dat was een spannende bedoeling. De mentoren en leraren hadden een heel programma opgesteld om elkaar zo snel mogelijk te leren kennen, kennis te maken met de nieuwe school, hoe we daar werken en welke beroepshouding er in het Mens en Dienstverlenen van de leerlingen wordt verwacht.

Op maandag moesten de leerlingen uitzoeken welke zaken belangrijk zijn aan een fiets en wanneer een fiets veilig is. Harde banden, alle schroeven en bouten vast, zit er een bel op, doen de remmen en eventueel versnellingen het, enzovoorts.

Nadat de kinderen dit hadden uitgedokterd, moesten ze elkaars fietsen hierop controleren, zodat de rest van de week en misschien wel van het schooljaar de fietsen veilig gebruikt kunnen worden.

 

Dinsdagochtend werd besteed aan kennismakingsspelletjes en een kwartetspel maken van zelf bedachte schoolregels. De leerlingen moesten kijken welke regels er volgens hen handig zijn in de pauze, in de klas, in de gang of in de aula. Ook mochten ze per regel een mooi pictogram ontwerpen.

Tot slot mochten ze natuurlijk het kwartetspel spelen.

 

Dinsdagmiddag gingen we met de hele groep naar het strand om samenwerkingsspellen te doen. Een grote ton moest volledig verdwijnen onder het zand, of de groep moest met z’n allen onder een balk door die op het zand lag. Een hoop graafwerk dus, waarbij iedereen moest helpen. Ook moest er nog op een ei gepast worden dat niet stuk mocht gaan.

Het was zulk mooi weer, dat er ook tijd gemaakt werd om tussen de onderdelen door even te plonsen in het water.

Uiteindelijk was er nog een uithoudingsproef waarbij de groep een 2,5 meter lange paal moest tillen met daaraan hangend een groepslid. Wie houdt dit het langste vol. Het werd erg spannend en twee groepen eindigden als eerste hiermee.

 

Op de woensdag kregen de leerlingen uitleg over hoe films gemaakt worden en mochten daarna zelf aan de gang om een filmpje te maken met karton en een draaischijf.

Ook werd de startles Mens en Dienstverlenen gemaakt.

’s Middags was er door het warme weer nog tijd voor een ijsje.

 

Ondertussen waren de temperaturen tot tropische hoogtes gestegen en de hele school ging over op een tropenrooster.

Ook wij hadden toen het programma een beetje aangepast. In de ochtend zijn we bezig geweest met het samenstellen van een gezonde lunch. De kinderen moesten uitzoeken wat nou gezond was en wat niet. Wat zit er in de schijf van vier? Hoe zorg je voor een gezonde, gevarieerde maaltijd?

Daarna moesten ze een lunch bedenken, verzinnen wat je daarvoor nodig hebt, een boodschappenlijstje maken en vervolgens de boodschappen ook gaan halen bij de Plus, AH of Lidl.

Terug op school werd de lunch samengesteld en opgegeten.

’s Middags kregen de leerlingen zelf de gelegenheid om verkoeling te zoeken.

Om 17 uur verzamelden we weer voor een heerlijke en gezellige barbecue.

 

Vrijdag gingen de leerlingen in de voorbereiding van de eerste lesdag, inloggen in de computer. Vervolgens het lesrooster bekijken, uitleggen, een verkenningsrondje door de school, en dat soort zaken. Hierdoor waren de leerlingen al een beetje thuis op school. Altijd prettig als je maandag 29 augustus echt gaat beginnen.

 

Het was een warme en geslaagde week, met veel hulp van ouders bij het fietsen en de barbecue. De mentoren bedanken iedereen (leerlingen, ouders en collega’s) voor hun bijdrage hieraan.