Roosterwijzigingen & meer

Bezoek brugklassen LWOO/BK naar de Kwade Hoek

06 juni 2016
30 Mei. Dit jaar gekozen voor een project van 2 dagen. De eerste dag was bedoeld om alvast wat algemene informatie bij te brengen. Planten stonden eigenlijk in het middelpunt bij dit project. In een dubbele les hebben we de leerlingen aan de hand van een Powerpointpresentatie en heel veel planten die we meegenomen hadden, laten zien dat planten ook organen hebben. Wortels, stengels, bladeren en bloemen. En juist al die verschillende soorten wortels, stengels, bladeren en bloemen helpen ons om uit te zoeken welke planten we voor ons hebben. Ze kregen ook een film te zien die ging over de Kwade Hoek, zodat ze alvast een idee hadden waar ze terechtkwamen. Verder natuurlijk wat algemene informatie. Denk aan de verkeersregels en in welke groepen dit gaat gebeuren. Later hebben de vakken Duits en Engels ook nog hun inbreng gehad. De leerlingen moesten verschillende vogels bijvoorbeeld gaan vertalen die in dit gebied allemaal voorkomen.

31 Mei


Ook dit jaar was het weer spannend wat het weer zou gaan doen op deze 31e mei 2016. Het zag er eerst allemaal niet zo best uit, maar naarmate de dag dichter bijkwam begon het er beter uit te zien. Maandagnacht nog flink regen, maar dinsdagmorgen droog. De rest van de dag hebben we prima weertje gehad. Goede temperatuut en droog met wel wat wind. Helemaal niet slecht. Om 08.15 uur verzamelen en om 08.30 uur gingen de leerlingen begeleidt door 9 leerkrachten op de fiets naar het natuurgebied ""Kwade Hoek"" op Goeree Overflakkee. Er gingen dit jaar ongeveer 50 leerlingen mee. BK1H en LW1A en LW1B. Tijdens de excursie zijn we gelukkig heel veel van de onderzochte en behandelde planten van gisteren weer tegengekomen. Dit in combinatie met een leuk verhaal of wetenswaardigheid maakte ook deze excursie weer tot een succes.  Om 9.30 uur arriveerden we op de parkeerplaats van de Kwade Hoek. Even wat drinken en toen eerst naar het uitkijkpunt. Hier kregen de kinderen een uitleg over het ontstaan van dit prachtige gebied. Nooit geweten waar het woord Helinium vandaan komt? Onze brugklassers weten het nu. Daarna zijn we in groepen aan de slag gegaan. Het was een wisselschema. Een gedeelte begon in de duinen met een rondleiding en een werkboek waar met regelmaat in getekend moest worden. Bovendien moesten de leerlingen goed opletten of ze vogels zagen zodat ze ze konden benoemen. Vogels hebben we genoeg gezien, zoals buizerds, bergeenden (in de duinen?), gierzwaluwen of lepelaars. Door er allerlei mooie verhalen bij te vertellen of ze te wijzen op het gebruik van planten als medicijnen of voedsel ( marshmallows - Heemst)werd het nog leuker. Hartstikke leuk en bovendien waren de leerlingen meestal erg enthousiast. De andere groepen waren tegelijkertijd op het strand en hadden te maken met drie verschillende onderdelen. Zo hadden we natuurlijk een spelonderdeel onder fanatieke leiding van onze gymdocent. Er moest hier flink gegraven en gesport worden. De hoogste mensentoren??? Een andere groep kreeg opdracht om binnen een bepaald gebied schelpen te gaan zoeken en deze natuurlijk te gaan determineren. Er moest natuurlijk wel uitgezocht worden om welke soorten het allemaal ging. Zeer fraaie werkstukken zijn het geworden. Als derde onderdeel hadden we het vissen met schepnetten om er achter te komen wat er allemaal in zee leeft. Het water was nog wel koud, maar onze fanatieke vissers (zwemmers) lieten zich zeker niet afschrikken. De buit was echter zeer mager. Om 15.00 uur vertrokken we weer naar huis. Dit verliep gelukkig vlekkeloos zoals de rest van de dag. Om 16.00 uur waren we terug bij school. Gelukkig  is het droog gebleven.  Een compliment aan de leerlingen voor hun positieve inbreng en de uitstekende houding in het verkeer. Collega’s  bedankt en misschien tot het volgende jaar.

 

Ies Klok